ارتقا جایگاه تولید فولاد ایران

ارتقا جایگاه تولید فولاد ایران

شرکت دانش بنیان نورد و تولید قطعات فولادی (سهامی عام) اخیرا اظهار کرد: که ایران در میان ده کشور برتر تولید کننده فولاد به رتبه هفتم دست پیدا کرده است. این در حالی است که در گذشته ایران جایگاه دهم را در این زمینه اخذ کرده بود. هم اکنون ایران در زمینه تولید فولاد از آلمان که بزرگترین کشور اقتصادی اروپا است فراتر رفته است.

به گزارش انجمن‌های جهانی فولاد تولید فولاد در ایران در ماهی که گذشت به ۲/۹ میلیون تن رسید. این رقم در مقایسه با ارقام تولید فولاد در سال قبل حدود ۹ درصد رشد داشته است. رشد فولاد ایران در یک سال در حالی که ایران با تحریم‌های شدید دست و ‌پنجه نرم می‌کرد، ۳/۹ درصد اعلام شد. در مقابل رشد صنایع فولاد در آمریکا با کاهش ۱۰/۵ درصد مواجه شده است. در کل جهان نیز تولید فولاد حدود ۳/۷ درصد کاهش پیدا کرد.

آمار های تولید فولاد در جهان

طبق آمارهای به دست آمده رشد فولاد در ایران در سال جاری باعث شده است: که ایران سه درجه ارتقا رتبه پیدا کند و از جایگاه دهن به جایگاه هفتم برسد. در این سال ایران از کشورهایی مثل برزیل، ترکیه و آلمان تولید فولاد بیشتری داشت.

در ماه نوامبر تولید فولاد در ترکیه ۲/۴ میلیون تن بود. این ارقام نشانگر کاهش تولید در این کشور به میزان ۳۰/۷ درصد است. برزیل هم در سال جاری در زمینه تولید فولاد ۲/۶ میلیون تن گزارش شد. این عدد بیانگر افت ۱۶/۳ درصدی تولید فولاد در برزیل است‌. آلمان نیز ۱۷/۹ میلیون ‌تن فولاد تولید کرد. پس کاهش تولید فولاد در این کشور به ۲/۸ درصد رسیده است.

سایر کشورهایی که در زمینه تولید فولاد پیشگام بودند در ماه نوامبر در زمینه تولید فولاد به خوبی عمل کردند. طبق طبقه بنذی‌های به وجود آمده، هند، ژاپن آمریکا، روسیه، کره جنوبی، ایران، آلمان، برزیل و ترکیه در جایگاه یک تا ده قرار گرفتند.

کاهش تولید فولاد با قطعی گاز

نورد و تولید قطعات فولادی (سهامی عام) گزارش می‌کند که در چند سال اخیر کمبود انرژی‌های مختلف در کشور باعث تخت شعاع قرار گرفتن صنایع فولادی شده است. با این وجود برخی از شرکت‌های فولادی افت شدیدی را مشاهده کرده‌اند و برخی نیز با توقف تولید مواجه شده‌اند.

در همین راستا امیرحسین سبحانی ‌نژاد کارشناس بازار فولاد بیان کرد: قطعی گازی که صنایع فولادی را به خود درگیر کرد، باعث افزایش شدید قیمت فولاد در کشور شد. در ماه‌هایی که می‌آیند امکان بالا رفتن قیمت کلی آهن و فولاد وجود دارد. در واقع اصلی‌ترین تاثیر قطعی انرژی و‌ کمبود آن در ماه‌های بعد نمود پیدا خواهد کرد.

اگرچه در حال حاضر تقاضای فلزات در کمترین میزان قرار گرفته است اما کمبود‌ متداوم انرژی و صادرات فلزات و شمش‌های آن‌ها به بهبود اوضاع اقتصادی کشور در ماه‌های آتی کمک شایانی خواهد کرد.

نرخ دلار در تاثیر نرخ فولاد تولید شده

به عبارت دیگر اصلاح کردن نرخ دلار یا ابطال بخشنامه‌های بورس کالا باعث اصلاح کلی نرخ فولاد در ایران می‌شود. با در نظر گرفتن کلیه فاکتورهای تاثیر گذار در بازار فروش فولاد، روند بازار در مد کوتاهی به مثبت‌ترین حالت خود ‌خواهد رسید.

برای تایید این امر امیر صباغ گفت: کمبود انرژی در بازارهای داخلی باعث شده است که تولید فولاد به میزان حداقل خود برسد. در نتیجه نرخ خرید آهن اسفنجی افزایش پیدا کرده است و نرخ خرید شمش نیز با افزایش ۲۰ درصدی مواجه شده است.

صباغ در ادامه صحبت‌های خود‌ چنین گفت: نرخ فولادی که در بورس کالا به فروش می‌رسد، ۱۹ درصد بیشتر از نرخ فوب ایران است. این نرخ از نرخ فولاد در شرق آسیا نیز یک درصد بیشتر است. بنابراین صادرات فولاد در کشور ما هنوز توجیه اقتصادی ندارد.

نتیجه گیری: ارتقا فولاد ایران

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد به نظر می‌رسد که تا اوایل اسفند ماه با چالش‌های قطعی و کمبود گاز در صنایع فولاد مواجه باشیم. اگرچه بین وزارت نفت و صمت مذاکراتی صورت گرفته است اما عوامل متعددی مثل مصارف نیروگاهی، دمای هوا، آلودگی شهرها و … در زمینه تامین گاز اثر دارند.

https:\\marjaahan.com\

 

 

نظرات کاربران