انواع میلگرد چیست؟ تفاوت میلگرد آجدار و ساده

انواع میلگرد چیست؟ در این دانشنامه ابتدا به تعریف انواع میلگرد آجدار و ساده میپردازیم. انواع میلگرد ها را از لحاط وزن، شکل و کاربرد بررسی خواهیم کرد. در چکیده به جمع بندی کلی در مورد، انواع میلگرد چیست؟ خواهیم رسید.

انواع میلگرد چیست؟ تفاوت انواع میلگرد ساده و آجدار

 

تعریف میلگرد آجدار (میلگرد آجدار چیست)

میلگرد، استوانه متراکم فولادی است. در سایز های مختلف جهت مقاصد مختلف تولید می شود. سایز هر میلگرد در واقع همان قطر میلگرد به واحد میلی متر است. میلگرد آجدار یعنی میلگردی که دارای آج است. آج به چند نوع تقسیم میشوند. از جمله آج هایی شبیه دوک، آج های موازی، آج های مارپیچ و آج های یکنواخت که به اصطلاح A1. A2. A3 و A4 گفته میشوند.  انواع میلگرد ها از نظر انعطاف پذیری و استحکام با هم متفاوت هستند. میلگرد آجدار برای تولید زیگزاگ (به اصطلاح بازاری زیگزال)، خاموت، سنجاقی، رکابی و عصایی کاربرد دارد. در استحکام اسکلت ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد.

مرجع آهن، قیمت روز میلگرد آجدار را در وبسایت خود ثبت میکند. شما به سادگی میتوانید قیمت برندهای مطرح را مقایسه و خرید هوشمندانه ای را انجام دهید.

 

تفاوت انواع میلگرد آجدار و ساده چیست

1- در ابتدا میپردازیم به سایز میلگرد: همه میلگردها طبق استاندارد جهانی تولید میشوند. میلگرد آجدار از نظر سایز در سایز 5.5 تا 40 میلیمتر به صورت میلگرد شاخه ای و کلافی تولید میشود. میلگرد ساده در سایز 5.5 تا 20 میلیمتر به صورت میلگرد شاخه ای و کلافی تولید میشود. 2- در مرحله دوم مواد تشکیل دهنده را مورد بررسی قرار میدهیم: تفاوت میلگرد ها در مواد تشکیل دهنده میلگرد: میزان انعطاف پذیری و خم شدن و همینطور قابلیت جوش.

مواد تشکیل دهنده مشخص میکند که: میلگرد در چه محلی میتواند مورد استفاده قرار گیرد و زمان استهلاک و فرسایش را متمایز میکند.

3-میلگرد ها از نظر تمایز در مواد تشکیل دهنده: میلگرد اروپایی، میلگرد فولاد کربن، میلگرد روکش اپوکسی، میلگرد گالوانیزه، میلگرد استیل ( ضد زنگ ) و میلگرد فایبرگلاس
مرحله سوم به بررسی تفاوت در شیوه تولید میپردازیم.

 

انواع میلگرد در روش تولید

میلگرد ها به دو روش شیمیایی(آلیاژی) یا روش ترمکس(حرارتی) تولید میشوند. در ادامه به هر دو روش خواهیم پرداخت:

روش آنالیز شیمیایی یا آلیاژی:

میلگرد در این روش تولید با اضافه شدن فروآلیاژها ساخته میشود. در فرآیند نورد شمش به صورت میلگرد شکل میگیرد. سپس برای خنک شدن در فضای باز قرار داده میشود. این نوع میلگرد به دلیل استحکام قابل قبول در مقابل فشار بهتر است، در مناطق زلزله خیز مورد استفاده قرار گیرد.

روش ترمکس یا حرارتی:

در این روش شمش فولادی با کلاس شیمیایی پایین تری نسبت به روش آلیاژی به کار گرفته میشود. در روش حرارتی برای ایجاد مقاومت بالا وقتی میلگرد هنوز در دمای بالا قرار دارد، به سرعت از لوله آب سرد رد میکنند. قیمت این نوع میلگرد و مقاومت پان نسبت به میلگرد آلیاژی، کمتر است. در مناطق زلزله خیز استفاده نشود.

 

کارخانه های تولید کننده انواع میلگرد در ایران

ذوب آهن اصفهان
سیادان ابهر
حسن رود
امیرکبیر خزر
پرشین فولاد
آناهیتا گیلان
شاهرود
ظفربناب
بردسیر کرمان
هیربد زرندیه
کاوه تیکمه داش
بافق یزد
آذر فولاد امین
درپاد تبریز
نیشابور
آریا ذوب
آریان فولاد
میانه
صبا فولاد زاگرس
کویر کاشان
نیک صدرای توس
راد همدان
شاهین بناب
فایکو
ابرکوه
روهینا جنوب
قائم اصفهان
سیرجان
ارگ تبریز
خرمدشت تاکستان
سمنان
نورد کرمان
فولاد یزد
فولاد غرب

 

خواص مکانیکی میلگرد

ذوب آهن اصفهان بیشترین میزان تولید میلگرد را در کشور دارد. ملاک استاندارد ها، استاندارد خواص مکانیکی ذوب آهن اصفهان است. که آن هم مطابق استاندارد کشور روسیه ساخته میشود. در مجموع چهار مدل میلگرد A1 , A2 , A3 , A4 موجود است.

میلگرد A1 (میلگرد ساده)

انواع میلگرد تفاوت میلگرد آجدار و ساده

این نوع میلگرد انعطاف پذیر ونرم و بدون آج هستند، مقاومت کششی آن از 240 الی 360 مگاپاسکال است.
میلگرد ساده قابلیت جوشکاری و تغییر شکل را دارد.

میلگرد A2

این نوع میلگرد دارای انعطاف پذیری کم، نسبتا سخت یا نیمه خشک هستند. آج این نوع میلگرد شبیه به دوک یا فنر یکنواخت است. مقاومت کششی آن از 340 الی 500 مگاپاسکال خواهد بود.

میلگرد آجدار A2 قابلیت جوشکاری دارد. پیشنهاد میکنیم از جوشکاری میلگرد A2 بپرهیزید.

میلگرد A3

این نوع میلگرد انعطاف پذیر نیست سخت و خشک و ترد هستند. آج این نوع میلگرد به شکل ضربدری مثل اعداد ۷،۸ متوالی است مقاومت کششی آن عبارت است از 40 الی 600 مگا پاسکال
این نوع میلگرد قابلیت جوشکاری ندارد.

میلگرد A4

این نوع میلگرد آجدار دارای آج مرکب است و کاربرد زیادی ندارد. مقاومت کششی از 500 الی 650 مگاپاسکال است.

 

چکیده ای از دانشنامه ی انواع میلگرد چیست:

با بیان تفاوت انواع میلگرد ساده و آجدار در مراحل مختلف و بررسی آنها در زمینه های: سایز، نوع، مواد تشکیل دهنده، شیوه تولید، خواص مکانیکی و کاربرد متنوع. امیدواریم در خرید هوشمندانه و مطابق با استانداردهای لازم کمکی کرده باشیم. پیشنهاد میکنیم قیمت روز میلگرد را هرروز در وبسایت کنترل بفرمایید. و قبل از خرید حتما با کارشناسان مرجع آهن جهت مشاوره تماس بگیرید.

 

لینک اینستاگرام مرجع آهن

لینک کانال تلگرام مرجع آهن

تماس با مرجع آهن

تماس با موبایل مرجع آهن

 

در مورد میلگرد بیشتر بخوانید:

 

مقاله:    وزن میلگرد – جدول وزن میلگرد آجدار

مقاله:    میلگرد اصفهان – گرد ذوبی اصفهان

مقاله:  خرید میلگرد عمده

 

نظرات کاربران