چالش های صادرات فولاد ایران

چالش های صادرات فولاد

به گزارش شرکت دانش بنیان نورد و تولید قطعات فولادی (سهامی عام) در بازار فولاد افزایش قیمت صورت گرفته است. در همین راستا مدیر اقتصادی ایمیدرو از افزایش میزان قیمت شمش‌های فولادی و کاهش صادرات فولاد ایران در هفته اخیر خبر داد. صباغ چنین گفت: نه تنها در هفته اخیر بلکه در شش ماه گذشته شاهد افزایش قیمت شمش فولاد بوده‌ایم. قیمت این شمش مطابق یا قیمت جهانی آهن در حال افزایش است. هم اکنون شمش فولاد را با قیمت ۵۱۰ دلار در بازار خرید و فروش فولاد عرضه می‌کنند. پس نرخ افزایش قیمت این شمش حدود ۵/۸ درصد بوده است. قیمت اسلب نیز ۴۳۰ دلار است که حدود ۶/۴ درصد در سه ماه اخیر افزایش قیمت داشته است.

چالش های تولید فولاد در ایران

یک سری چالش‌ها در تولید فولاد داخلی وجود دارند. قطعی گاز صنایع فولادی و توقف تولید از جمله این چالش‌ها هستند. همین چالش‌ها باعث شده‌اند که قیمت صادرات محصولات فولادی هم بیشتر شود. از سوی دیگر به دلیل این که قیمت‌های جهانی فولاد روز به روز بیشتر می‌شود، صادرات این محصولات همواره با محدودیت‌هایی مواجه است.

قیمت محصولات فولاد صادراتی

علاوه بر این، ورق گرم  HRC صادرتی چین هم بیشتر شده است. قیمت این ورق‌ها حدود ۶۳۲ دلار گزارش شد است. با وجود این که میلگردهای ترکیه ثبات قیمت داشتند اما نرخ میلگردهای صادراتی به چین با افزایش مواجه بوده‌اند. با تغییر پیدا کردن نرخ ارزهای پایه به نظر می‌رسد عرضه یک سری از محصولات در بورس کالا به صرفه‌تر از فروش آزاد آن‌ها باشد. البته باید توجه داشت که بپرس کالا نیز با کاهش تقاضا رو به رو شده است. با این حال شمس بلوم، آهن و فولاد در این بورس از جایگاه خوبی برخوردار بوده‌اند و حدود ۳۸ درصد تقاضا داشته‌اند.

قطعی گاز بر صادرات فولاد ایران

قطعی گاز در صنایع فولادی در حالی صورت گرفته است که هنوز هیچ راه حلی برای برطرف کردن این مشکل پیدا نشده است. در همین زمینه سید رضا شهرستانی که عضو هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران است بیان کرد: تولید گاز در امسال حدود ۱ میلیارد متر مکعب گزارش شده است. با این وجود اگر تولید فولاد در صنایع فولادی را حدود ۳۰ میلیون تن در نظر بگیریم، تازه ۴۰ درصد از گاز مصرف شده است. پس گازی که وجود دارد به راحتی می‌تواند پاسخگوی نیاز صنایع باشد.

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: حدود سه ماه است که با کمبود گاز در صنایع فولاد یا قطعی آن مواجه شده‌ایم. در این سه ماه تولید فولاد در کشور حدود ۳ میلیون تن کاهش پیدا کرده است. پس کمبود محصولات فولادی در بازار فروش امری طبیعی است. برای مثال یک نمونه کوچک تولید آهن اسفنجی است که ۵۲ درصد بود اما هم اکنون به ۹۲ درصد رسیده است اما تولید آن عقلانی نیست.

به گفته شهرستانی اگر کمبود انرژی گازی در صنایع وجود نداشت، تولید فولاد به ۳۸ میلیون تن می‌رسید. همین میزان می‌توانست نیازهای بازار داخلی به فولاد را برطرف کند. با توجه به مازاد عرضه باید یک سری تدابیر برای صادرات آهن و فولاد در نظر گرفته شود.

نظرات کاربران