انواع پروفیل و تفاوت آن ها

پروفیل ها نوعی محصولات فولادی هستند. در صنعت خودرو سازی و ساختمان سازی کاربرد دارد. پروفیل معمولا از کارخانه به صورت شش یا دوازده متری برش میخورد. و سطح مقطع در کل طول آن یکسان است. انواع پروفیل را از چند طریق میتوان دسته بندی کرد. یکی از دسته بندی ها به این صورت است که، از نظر سطح مقطع پروفیل به دو شکل باز و بسته در بازار عرضه می شود. از لحاظ کارایی پروفیل های ساختمانی و صنعتی دو گروه بعدی هستند. پروفیل های ساختمانی جهت ساخت درب و پنجره در ساختمان به کار برده می شوند، این در حالی است که پروفیل های صنعتی در خودرو سازی، ساخت ماشین آلات و تاسیسات کاربرد دارند. از نظر ضخامت پروفیل های صنعتی ضخامت و استحکام بیشتری نسبت به پروفیل های ساختمانی دارند.

پروفیل ، قوطی ، مرجع آهن ، پروفیل صنعتی ، پروفیل ساختمانی ، پروفیل زد Z

قیمت پروفیل امروز در بازار آهن

 

انواع پروفیل

پروفیل در کارخانه به دو طول 12 و 6 متر برش داده می شوند. مهندس پروژه ساختمانی باید قبل از ساخت ، نیروهای سازه را محاسبه کند و به تبع آن سایز مناسب پروفیل را خریداری کند. لازم به ذکر است همانگونه که ایمنی سازه اهمیت دارد بهای تمام شده ساختمان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین خرید هوشمندانه پروفیل با مقاومت لازم و هزینه کمتر است. کارخانه های تولیدی در تلاش اند بدلیل کاربرد ویژه پروفیل، پروفیلی با استحکام بالا تولید نمایند و مقاومت سازه را افزایش دهند.

 

انواع پروفیل با توجه به شکل ظاهری سطح مقطع

پروفیل ها با توجه به شکل ظاهری سطح مقطع به دو گروه پروفیل باز و پروفیل بسته در بازار عرضه می شوند.

پروفیل باز : پروفیل باز همانطور که از نامش مشخص است سطح مقطع باز دارد برای درک بهتر چند مدل پروفیل باز معرفی میکنیم.

  1. تیرآهن ها در سایز ها و اشکال مختلف.
  2. پروفیل های U شکل که به  ناودانی معروف اند.
  3. پروفیل L یا همان نبشی
  4. پروفیل زد Z
  5. تسمه ها که از برش ورق به سایز های کوچک تر تولید می شوند.

پروفیل بسته پروفیل بسته نوعی دیگر از پروفیل است که سطح مقطع آن بسته شده است. به دو صورت جوشکاری شده یا به صورت حفره ای بسته می شوند. در ساختمان جهت ساخت درب و پنجره، لوله ، کرکره برقی و … به کار گرفته می شوند.

 

کاربرد انواع پروفیل

پروفیل ساختمانی

پروفیل بسته ساختمانی به صورت مربع و مستطیل تولید می گردد ، ابعاد و ضخامت هر کدام متفاوت است. ضخامت ها بستگی به ضخامت ورق تولیدی به سایز های 2 ، 2.2 ، 2.5 ، 3 ، 3.5 و 4 تقسیم می شوند.

هرچه ضخامت بیشتر باشد قیمت هر شاخه پروفیل کمتر میشود البته وزن آن بیشتر می شود. در نتیجه تغییر قیمت پروفیل و وزن پروفیل نسبت مستقیم دارند.

انواع دیگری از پروفیل وجود دارد که سطح مقطع مربع و مستطیل ندارد به پروفیل 95 ، پروفیل سپری یا 507 ، پروفیل لنگه دری یا 508 و پروفیل یک لبه یا 509 شناخته می شوند.

عکس پروفیل سپری 507 – پروفیل لنگه دری 508 – یه لبه 509:

عکس پروفیل سپری ، پروفیل چهارچوبی ، پروفیل لنگه دری 507 ، 508 ، 509

 

پروفیل لنگه دری ۵۰۸

پروفیل لنگه دری یا چهارچوبی جهت چهار چوب درها ، نرده های فلزی ، لبه ی پله ها و… کاربرد دارد. این نوع پروفیل به نام 508 نیز شناخته می شود و در بازار با ابعاد 12 و 6 متر موجود هستند. همچنین از ضخامت های 2 ، 2.5 تا 4 تولید می شوند.

به طور معمول ساخت پروفیل چهارچوبی و دیگر پروفیل های درب و پنجره با ورق سیاه، استاندارد ST37 انجام می گیرد. نتیجه اینکه قیمت پروفیل لنگه دری بستگی مستقیم به قیمت ورق سیاه دارد. موارد دیگری همچون قیمت ارز و مسائل سیاسی نیز در قیمت پروفیل تاثیرگذار هستند.

 

پروفیل سپری ۵۰۷

پروفیل سپری شبیه به حرف T انگلیسی است جهت ساخت درب و پنجره کارایی دارد. همچنین در اسکلت گلخانه ، اتصالات پل و ساخت خرپا به کار گرفته می شود. ابعاد طولی این محصول ۶ و ۱۲ متری در کارخانه برش می خورد. ضخامت این پروفیل معمولا از ۰.۹ تا ۲.۵ تولید می شود.

 

پروفیل چهارچوبی یک لبه ۵۰۹

پروفیل چارچوبی بنام پروفیل کلافی هم شناخته می شود. از این نوع محصول جهت ساخت چهارچوب درب و پنجره استفاده می شود. ابعاد طولی استاندارد آن ۶ متری و در ضخامت های ۰.۹ تا ۲.۵ در گارخانه ها تولید می شوند.

 

روند تولید پروفیل

پروفیل به 3 شکل تولید می شود:

  1. پروفیل نرود گرم با استفاده از شمش فولادی تولید می شود. به این صورت که حفره ای داخل شمش خالی می شود، شبیه به استوانه مربعی یا همان قوطی است.
  2. پروفیل نورد سرد را با حالت دادن ورق فولادی تولید میکنند، به صورت خمکاری و پرس. تگیه گاه سقف کاذب یکی از کاربرد های این نوع تولید است.
  3. پروفیل مرکب از ترکیب دو روش تولید پروفیل نورد گرم و سرد تولید می شود.

 

کاربرد پروفیل

پروفیل ها مصارف ساختمانی بسیاری دارند: از جمله درب و پنجره های مربعی و مستطیلی را میتوان نام برد ، ضمن اینکه جهت ساختن خانه های آماده کاربردی است و همینطور در دکوراسیون داخلی استفاده دارد. قفسه های کتابخانه ای را نیز با استفاده از پروفیل می سازند که استحکام قابل ملاحظه ای دارد.

 

پروفیل صنعتی

پروفیل صنعتی با ورق سیاه ضخامت بالای ۶ میلی متر تولید می شود. ابعاد طولی ۱۲ متر می باشد. در ابعاد بین ۱۲۰ تا ۴۰۰ میلی متر موجود می باشند. استاندارد این محصول از نظر مشخصات مکانیکی و شیمیایی در استاندارد BS EN 10219 و EN10219Part-2 ذکر شده است. کاربرد پروفیل صنعتی در سازه های عظیم به عنوان مثال پل ها و تابلوهای تبلیغاتی است. همچنین در صنایع نظامی و ساخت تجهیزات صنعتی پرکاربرد است.

قیمت پروفیل صنعتی در بازار آهن

 

پروفیل مبلی

پروفیل مبلی نوعی پروفیل به ضخامت ۰.۷ تا ۱.۸ است. ورق روغنی در تولید آن به کار برده می شود. روند تولید نورد سرد می باشد. پروفیل مبلی سبک و ظریف تر از پروفیل ساختمانی است و قیمت بالاتری نسبت به پروفیل تولید شده با ورق سیاه دارد. کاربرد این نوع پروفیل در مبلمان و صندلی ، دوچرخه ، لوازم خانگی ، کانکس و کانتینر و… است.

قابلیت های پروفیل مبلی

  1. انعطاف پذیری
  2. قابل جوشکاری
  3. قابلیت آبکاری
  4. استحکام بالا در برابر دما و مواد شیمیایی
  5. سطح کیفی عالی محصول
  6. ابعاد دقیق و ظریف در ضخامت و قطر محصول

 

پروفیل زد (Z)

پروفیل زد z محصولی فولادی است که شباهت ظاهری به حرف Z انگلیسی دارد و به این نام شناخته می شود. پروفیل زد برای ساخت سقف سوله ها، زیرسازی سقف های شیب دار، پوشش سقف سالن های بزرگ و… کاربرد دارد. سایز این نوع پروفیل در بازار آهن ۱۶ ، ۱۸، ۲۰ و ۲۲ می باشد. از ضخامت ۲ و ۲.۵ و ۳ به ابعاد طولی ۴ ، ۶ و ۷ متری برش می خورند. ظاهر پروفیل زد به دو لبه یا دوبال مخالف جهت هم که به سطح پروفیل اتصال داده شده است. به اصطلاح جان پروفیل نامیده می شود. بال ها، سایز پروفیل Z را تعیین می کنند. قیمت پروفیل زد با قیمت پروفیل ساختمانی و صنعتی اختلاف زیادی ندارد. لازم به ذکر است پروفیل زد دارای استاندارد 3694 و 5722 در ایران است.

 

کاربردهای پروفیل زد

  1. اسکلت سازه فلزی و ریل آهن
  2. جایگاه های سوخت
  3. پوشش سقف سالن های ورزشی و سوله ها
  4. کشتی سازی
  5. نرده های محافظ بزرگراه ها
  6. در ساختمان برای قفسه و درب و پنجره و کابینت

بیستر بدانید : استاندارد قوطی پروفیل آهنی …

 

معرفی پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه در انواع مختلف تولید می شوند از جمله :

  • پروفیل گالوانیزه L25
  • پروفیل گالوانیزه F47
  • پروفیل گالوانیزه UH36
  • پروفیل گالوانیزه U48
  • پروفیل گالوانیزه U70
  • پروفیل گالوانیزه U100
  • پروفیل گالوانیزه C50
  • پروفیل گالوانیزه C70
  • پروفیل گالوانیزه C100

 

پروفیل کامپوزیت

پروفیل کامپوزیتی نوعی پروفیل است که در برابر خوردگی مقاوم است. بنابراین سهم به سزایی در بازار آهن جهانی دارد. در مناطق شمالی و جنوبی ایران بدلیل رطوبت بیش از حد هوا، خوردگی فلز امری طبیعی است. این محصول کامپوزیتی خاصیت غیر کشسانی دارند و عمر سازه را بالاتر می برند و در برابر زلزله استحکام بهتری دارند. این نوع پروفیل می تواند معضل خوردگی پل ها را حل کند.

 

پروفیل استیل

پروفیل استیل از جنس استیل است و مقاوم در برابر زنگ زدگی است. سطح مقطع یکسانی دارد به شکل کشیده یا فشرده شده است. پروفیل استیل به شکل مربع و مستطیل تولید میشود و در اندازه های متفاوت وجود دارد.

پروفیلهای استیل به دو صورت باز و بسته در بازار موجود است:

پروفیل استیل باز سطح مقطع شبیه به u و z دارد که در ساختمان سازی کاربرد دارد.

استیل بسته به صورت قوطی و لوله وجود دارند که اظلاع بسته دارند.

 

مزایای پروفیل استیل :

  • ظرافت ظاهری
  • با دوام در برابر خوردگی
  • طول عمر بالا
  • قابلیت بازیافت
  • مقرون به صرفه

 

کاربردهای پروفیل استیل :

  • نرده های فلزی درب و پنجره و راه پله
  • سازه های تزئینی و صنعتی
  • صنایع پتروشیمی
  • صنعت خودرو سازی

 

نظرات کاربران